lördag 9 juni 2012

Lycka nu


Lycka nu är ingen bladvändare. Det är heller ingen bok jag kommer att bli klar med. Den kommer att återkomma till mitt nattygsbord flera gånger. Kanske kommer den till och med att få bo där permanent. Det bästa med boken är att den gång på gång hjälper mig att välja rätt. Titti uppmanar till att lyssna inåt och göra hälsosamma val. Jag läser ofta i barnens säng medan de somnar. Det brukar ta tid och jag hinner ofta läsa ganska mycket. Så har det inte riktigt blivit med den här boken. Jag har läst en bit och sedan lagt ner boken och njutit av ljuden från mina slumrande barn. Därefter har jag ofta valt att ta ett bad eller bara tända några ljus och vila. I vanliga fall fortsätter arbetet framför datorn eller så hamnar jag framför tv:n. Den viktigaste insikten jag tar med mig från den här läs-omgången är vikten av balans mellan aktivitet, vila och sömn. I den period jag är i nu har jag haft svårt att vila. Men med påminnelser från boken och handledning till aktiv vila genom mindfulness fungerar det bättre. Tränar på att välja sinnlighet och närvaro i nuet för att orka längre och må bättre. Oj, vad jag ska bli lycklig!

Bok: Lycka nu - Titti Holmer
Genre: deckare - äventyr - fantasi - kärlek - historisk - klassisk - bildning
Boken passar: när du är stressad eller av andra skäl behöver balans i tillvaron
Boken var: inte bra - tidsfördriv - läsvärd - riktigt bra - det bästa jag läst

1 kommentar:

  1. Måste genast inhandlas, låter som en bok väldigt mycket i min smak..

    SvaraRadera